אנטומיה של מערכת הקול

חלק בלתי נפרד מהיכולת להפיק צליל נכון הינה הבנה והיכרות אנטומית עם הגוף והאיברים שאחראים על הפקת הצליל. תלמיד שמבין איך מערכת הקול פועלת וכיצד פועלים השרירים שאחראים על הפקת הקול יבין מהר יותר את האלמנטים של הטכניקה הקולית ויתקדם מהר יותר. 

מכיוון שאיננו יכולים ממש למשש את מערכת הקול כפי שתלמידי כלי נגינה מרגישים את כלי הנגינה שלהם, בפיתוח קול אנו מסתמכים רבות על הדמיה ודמיון. לכן, נושא זה של היכרות עם אברי המערכת ועם מערכת הקול הינה הכרחיים ומסייעת רבות לתלמידים בגישוש האפלה הראשוני של הבנת התהליך של פיתוח הקול.

מערכות השרירים שאחראים על תמיכת הקול

השרירים שאחראים על הפקת הקול נמצאים לכל אורכו של הטורסו, בעצם ניתן לומר שראשית שרירי הרגליים ורצפת האגן הם השרירים שעליהם מונחת כל המערכת, במידה והתלמיד לא מכיר את העבודה בשרירים אלו יכול למצוא את עצמו מחפש עבודה שרירית גבוהה יותר שאיננה נכונה. לכן חלק בלתי נפרד מהשיעור הוא הבנה והיכרות עם שרירים אלו.

בנוסף עלינו להכיר את השרירים הבין צלעיים שאחראים ישירות לתהליך הנשימה עצמה, שריר הסרעפת המשמעותי בלעדיו לא תתיכן נשימה תקינה, וכמובן שרירי הבטן והגב התחתון שמחזיקים את הגבול התחתון של הסרעפת ( אברי הבטן ).

בסוף הרשימה נכיר את שרירי הלוע, הלשון והגרון שהינם קריטיים ביותר להפקת קול נכונה, והינם גם המכשלה הגדולה ביותר הפקת קול רגוע ואיכותי במהלך השירה.

צרו עימי קשר

המערכת הנשימה

מערכת הנשימה שלנו כוללת את הריאות והאונות השונות שלה, אנו נכיר את מבנה הריאות ואת הצורה המאוכרת שלהן. על ידי הבנה של תהליך הנשימה לעומק נוכל להבין מהי בדיוק נשימה עמוקה ולמה היא כל כך קריטית להפקת צליל נכון במהלך השירה. כמו כן עלינו להכיר את השפעת השרירים השונים על הנשימה ועל אילו שרירים אנו יכולים לשלוט וכיצד עלינו לעשות זאת.

מערכת הקול

מערכת הקול ובראשה מיתרי הקול, הם הקסם האמיתי של ההבנה. רק על ידי הבנה משמעותית של הפעולה אותה מיתרי הקול עושים בזמן הדיבור והשירה ניתן להסיר את הערפל מסביב לנושא השירה הנכונה. לכן נלמד היכן בדיוק ממוקמים מיתרי הקול, מהי הגרגרת הפארינגס ומכסה הגרון וכיצד הם משפיעים על מיתרי הקול והפקת הצליל, מהם מיתרי קול פתוחים ומהם מיתרי קול סגורים וכיצד משפיעות פעולות שונות במיתרי הקול על הצליל שאותו נפיק.

מערכת הסינוסים והרזוננס של הקול

מערכת הסינוסים היא הרמקול הטבעי שלנו, לאחר שמיתרי הקול הפיקו את הצליל עלינו להדריך את האוויר את המקום הנכון ולאפשר הידהוד תקין ונכון באזורי הרזוננס השונים. הבנת הקשר זה הינה קריטית ביותר לתלמיד מכיוון שהסינוסים הם האלמנט הבסיסי האמיתי שמאפשר לנו להבין לעומק מהו קול ראש או קול חזה או מיקס, וכיצד ניתן להפיק צליל עוצמתי מבלי לאמץ את שרירי הגרון.